PERGERAKAN LOKOMOTOR KREATIF



Pergerakan lokomoto kreatif
1. PERGERAKAN LOKOMOTO KREATIFPergerakan lokomoto secara kreatif dapat dilakukan dengan menyerapkan empat aspek pergerakan, iaituRuangRuang ialah kawasan yang digunakan semasa melakukan pergerakan. Ia terbahagi kepada dua iaitu ruang diri danruang am. Ruang diri ialah ruang setempat yang mengelilingi individu sejauh mana yang boleh dicapai olehbahagian tubuh badan. Ruang am ialah kawasan yang digunakan secara keseluruhan semasa melakukanpergerakan. Ruang diri dan ruang am meliputi bahagian kawasan seperti :
a) aras - tinggi, sederhana, rendahb) arah - hadapan, belakang sisi, atas, bawahc) aliran - awangan, lantai, lurus, berliku-liku, zig-zagd) ekstensi - mengecil, membesarMasaPergerakan boleh dilakukan dengan pelbagai kelajuan seperti cepat, lambat, kawal-lambat dan serta-merta.Kelajuan sesuatu pergerakan ditentukan dengan keadaan ruang yang ada seperti ruang diri, ruang am dan ruangyang dilengkapi dengan alat-alat.a) Serta-merta - Pergerakan dilakukan dalam masa yang singkat. Pergerakan ini cepat, tegas, spontan dandinamik.
b) Kawal-lambat - Pergerakan yang perlahan, mengambil masa dan dapat dikawal. Lakuannya lambat, licin, beralundan berayun, boleh dirasakan sebagai sesuatu yang tidak perlu cepat atau tergesa-gesa.BebanAspek beban merupakan kualiti pergerakan seperti kuat, lembut, ringan dan tenang. Kualiti pergerakan ini dapatdihasilkan dengan cara mengawal kekuatan dan keupayan otot semasa melakukan pergerakan.a) Halus-ringan - Lakuan pergerakan yang lembut, halus dan sensitif menggunakan kekuatan otot yang ringansemasa bergerak bebas dan setempat.b) Berat-kuat - Lakuan pergerakan yang tegas, kuat, bertenaga dan pantas. Memerlukan tenaga dan menggunakanotot-otot yang kuat.AliranAspek aliran merupakan beberapa pergerakan dirangkai dengan berturutan, berterusan dan licin. Rangkaianpergerakan boleh dilakukan secara aliran bebas dan aliran terikat.
PERGERAKAN LOKOMOTOR Pergerakan lokomotor bersifat aliran gerakan dari satu tempat ke tempat yang lain. Pendidikan pergerakanlokomotor menyokong perilaku pergerakan yang dirancang.Konsep Pergerakan LokomotorPergerakan lokomotor berkaitan dengan gerakan atau aliran. Jika pergerakan lokomotor digunakan dalampersembahan kita akan dapat melih 
1.0 TAJUK
Pergerakan Asas Lokomotor dan Bukan Lokomotor Dengan ManipulasiAlatan.

2.0 PENGENALAN
Kemahiran asas dapat diklasifikasikan kepada empat komponen yang utamaiaitu Pergerakan Asas, Kemahiran Manipulatif, Kemahiran Asas Sukan danKemahiran Asas Fizikal. Kemahiran Pergerakan Asas bolleh dibahagikan kepadatiga komponen utama iaitu Kemahiran Lokomotor, Kemahiran Bukan Lokomotor danKemahiran Memanipulasikan Alatan.Dalam Kemahiran Lokomotor, individu perlu bergerak dari satu tempat ketempat yang lain manakala Kemahiran Bukan Lokomotor ialah pergerakan setempatdan tumpuan diberi kepada keseluruhan tubuh badan iaitu buka-tutup, naik-turundan pusing-putar.

2.1 Lokomotor 
Lokomotor bermaksud pergerakan dari satu tempat ke tempat yang lain.Terdapat dua jenis lokomotor iaitu Lokomotor Beritma Sekata dan Lokomotor Beritma Tidak Sekata. Kemahiran Lokomotor mempunyai lapan pergerakan iaitulima pergerakan Beritma Sekata dan tiga pergerakan Beritma Tidak Sekata.Bagi lokomotor beritma sekata ialah :-1.Berjalan
2.Berlari
3.Melompat ( mendarat dengan dua kaki )4.Hop ( melompat dan mendarat dengan sebelah kaki )5.Leap ( melompat serta larian memanjang dilakukan berterusan dengan kakiberselang seli )

  • at arah gerakan dalam persembahan itu. Terdapat pelbagai cara pergerakanbadan dalam gerakan lokomotor, gerakan ini melibatkan arah, aliran, haluan dan masa.Arah:Arah melibatkan bentuk arah gerakan iaitu ke hadapan atau ke kiri atau ke kanan
  • 2. Haluan:Haluan ialah melibatkan corak gerakan contohnya samada boleh dalam bentuk lurus, bengkang bengkok, zig zagdan lain-lainMasa:Masa adalah masa yang digunakan untuk melengkapkan pergerakan, masa boleh dalam keadaan cepat ataupelahan, dengan cara tiba-tiba atau terkawalBentuk Pergerakan LokomotorBerjalanDi antara aktiviti berjalan yang selalu dilakukan oleh guru pendidikan jasmani ialah seperti berikut:a) Jalan berundur dan kemudian ke hadapanb) Berjalan dengan melakonkan gaya robot atau askar permainan berjalanc) Berjalan dengan melakonkan gaya gegasi berjaland) Berjalan dengan melakonkan gaya cara gorila berjalane) Berjalan dengan melakunkan gaya meredah semakf) Berjalan dengan melakunkan gaya gajah berjalang) Berjalan dengan melakunkan gaya anjing cedera di kaki berjalanh) Berjalan dengan melakunkan gaya patung berjalani) Berjalan naik tanggaBerlariDi antara aktiviti berlari yang selalu di lakukan oleh guru pendidikan jasmani ialah seperti berikut:a) Berlari setempat dengan ayunan tangan yang lurusb) Berlari dengan pelahan serta lutut diangkat tinggi.c) Berlari pantas dan beransur-ansur pelahand) Berlari dan berhenti apabila syarat di berikan dan berhenti apabila isyarate) di berikan dan berlari semulaf) Berlari kehadapan serta berundur kesisig) Berlari mengikut seorang ketuah) Berlari dengan pelbagai kelajuan berdasarkan arahani) Berlari mengikut arah zig zagj) Lari beberapa langkah dan kemudian melompatMelompatDi antara aktiviti melompat yang selalu di lakukan oleh guru pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
  • 1. Melompat seperti rusa melompat pagar
  • 2. Melompat tali atau garisan di atas lantai
  • 3. Melompat halangan yang di tinggikan sedikit dari paras lantai
  • 4. Melompat setempat penekanan kepada ketinggian lompatan
  • 5. Melompat melakunkan serta meniru cara kanggaru melompat
  • 6. Melompat melakunkan serta meniru cara katak melompat
  • 7. Melompat melakunkan serta meniru cara kanggaru melompat
  • 8. Melompat melakunkan serta meniru cara katak melompat
  • 9. Melompat sambil mengubah arah lompatan
PERGERAKAN LOKOMOTO: MELOMPAT KETINGTING Di antara aktiviti melompat ketinting yang selalu di lakukan oleh guru pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Melompat ketingting setempat tegak diatas sebelah kaki selama empat
 2. kiraan
3. Melompat ketingting dan pusing badan kekiri dan kekanan
4. Melompat ketingting berarah kehadapan-kebelakang dan kekiri-kekanan
5. mengikut isyarat
6. Melompat ketingting meliputi pelbagai jarak
PERGERAKAN LOKOMOTO: MERANGKAKDi antara aktiviti merangkak yang selalu di lakukan oleh guru pendidikan jasmani ialah seperti berikut:
1. Merangkak melalui pelbagai halangan
2. Merangkak melalui bawah sarang labah-labah
3. Merangkak secara berpasangan dengan kaki pasangan di ikat
4. Merangkak melalui tali

Literasi bahasa — Presentation Transcript
  • 1. LITERASI BAHASA DISEDIAKAN OLEH: (K7)IRENE BUNSIE ANAK BANDANG LOUSIA SINDENG
  • 2. • Kanak-kanak sangat suka bermain. Justeru, penyerapan pemulihan membaca dan menulis boleh diterapkan melalui mata pelajaran ini.• Aktiviti-aktiviti permainan sangat luas sifatnya bergantung kepada kreativiti seseorang guru.• Aktiviti yang dirancang pula selari dengan objektif pengajaran dan selaras dengan kebolehan pelajar.
  • 3. PERMAINAN• Aktiviti boleh dibuat secara a) Secara lokomotor - Pergerakan anggota badan yang memerlukan murid-murid beredar (bergerak dari satu tempat ke tempat yang lain) b) Bukan lokomotor - Aktiviti yang melibatkan pergerakan anggota badan yang dilakukan setempat.
  • 4. SUB TAJUK:• Bermain Dengan Huruf dan Perkataan• Permainan Mengeja• Permainan Membentuk Ayat
  • 5. Bermain Dengan Huruf dan PerkataanTeka Huruf (permainan bukan lokomotor)1.Seorang wakil dari setiap kumpulan akan menunjukkan huruf tanpa bersuara dan tidak dibenarkan melukis huruf di awangan.2.Ahli kumpulan pula akan meneka huruf tersebut dalam masa 10 saat N
  • 6. Bermain Dengan Huruf dan PerkataanBowling ria (permainan lokomotor)1.Pada leher setiap botol diikat dengan sekeping kad suku kata.2.Permainan ini boleh dimainkan antara dua kumpulan.3.Susunankan botol dalam empat barisan (4,3,2,1).4.Leretan/balingan dibuat bergilir-gilir setelah undian dibuat. Dalam 5 meter, bola dileretkan untuk menjatuhkan botol.5.Ahli pasukan yang lain akan membentuk perkataan berdasarkan suku kata pada botol yang dijatuhkan.6.Pasukan yang paling banyak membentuk perkataan dianggap pemenang. H
  • 7. Permainan MengejaR.O.C.K RET (permainan bukan lokomotor)Pelajar duduk dalam satu bulatan yang besar denganmenyanyikan lagu berikut sambil membuat aksi yangdiajar oleh cikgu. R.O.C.K ret Nak apa? Nak haiwan Haiwan apa?….. (pelajar menyebut dan mengeja naman haiwan)Sesiapa yang salah mengeja ataupun tidak dapatmenyebut nama haiwan akan dikeluarkan dari bulatan.
  • 8. Permainan MengejaSiapa saya? (Permainan lokomotor)1. Semua pelajar akan menutup mata dan akan diberikan satu nama haiwan.2. Pelajar hendaklah mencari haiwan yang sama dengannya sambil membunyikan bunyi haiwan tersebut.3. Apabila mereka bertemu dengan pelajar lain, mereka haruslah memberi kata laluan iaitu dengan mengeja nama haiwan yang diberikan.
  • 9. Permainan Membentuk Ayat(Permainan bukan lokomotor)Lagu “Tanya Sama Pokok” akandipasang.Pelajar akan menyanyi sambilmembuat aksi.
  • 10. Permainan Membentuk AyatSiapa cepat, dia dapat (Permainan lokomotor)1. Bahagikan dalam 4 kumpulan (5 orang)2. Semua ahli kumpulan akan mencari patah perkataan yang tersembunyi di dalam kelas sehingga boleh membentuk ayat.3. Kemudian, pelajar akan membentuk satu ayat berdasarkan perkataan-perkataan yang dijumpa.4. Kumpulan yang paling awal membentuk ayat diaanggap pemenang.
  • 11. LAGU PENUTUP : GOYANG BADAN Bahu ku ke depan Bahu ku ke belakang Bahu ku ke depan dan di goyang-goyang Mari tepuk tangan Bergembira bersama-sama ( Tangan, kaki ) Mari lompat ke depan Mari lompat ke belakang Mari lompat ke depan dan bergoyang-goyang Mari tepuk tangan Bergembira bersama-sama


No comments:

Post a Comment